6- لحن برند منحصربهفرد تان را تشکیل دهید
لحن شما به مأموریتها ، ارزشها ، مخاطبین ، داستان برند و صنعتی که در آن فعالیت میکنید بستگی دارد.
لحن برند نحوه بیان محتوای شماست که ممکن است یکی از انواع زیر باشد:
- حرفهای
- دوستانه
- آمرانه
- فنی
- تبلیغی
- محاورهای
- عالمانه
- و ...
عوامل زیادی وجود دارد که میتواند لحن برند شما را تحت تأثیر قرار دهد. اگر لحن برند درستی را پیدا کنید و از آن بدرستی استفاده نمایید، بیشترین شانس برای ارتباط با مشتریهایتان و مخاطبانتان خواهید داشت.
لحن برند شما زمانی بیشتر اهمیت پیدا میکند که بخواهید مقالات وبلاگ یا پستهای رسانههای اجتماعی را منتشر کنید. حفظ یک لحن مناسب به " تصویر برند " شما کمک میکند و اگر در کانالهای متعدد به شیوهای یکسان به کار برود تصویر ذهنی مخاطبان از برند شما یکسان خواهد بود.
7- شخصیت برندتان باید بدرخشد
مشتریان به دنبال یک کسب وکار یا شرکتی که مشابهش زیاد است ؛ نیستند. مثلا آنها دنبال کافهای مانند همهی کافههای دیگر نمیگردند. آن ها به دنبال یک تجربهی تازه برای رفع نیازها و خواسته هایشان هستند.
در گام هفتم کاری کنید که شخصیت برند شما بدرخشد. اگر برند شما یک شخصیت باشد چه ویژگیهایی دارد؟ میتوانید از شکل زیر الهام بگیرید.
8- داستان برند خود را ساخته و پرداخته کنید
برای اینکه یک برندینگ موفق داشته باشید، خیلی مختصر و مفید به مشتریانتان بگویید چه کسی هستید. از لحنی که برای برندتان انتخاب کردهاید، استفاده کنید.
داستان شما میتواند شامل موارد زیر باشد:
- چه کسی هستید؟
- از کجا وارد این صنعت شدید ؟
- چه چیزی پیشنهاد میدهید؟
- چرا دیگران برایتان اهمیت دارند؟
یک داستان برند فرصتی است برای برقراری ارتباط عاطفی مستقیم با مصرفکنندگان. معنایش این است که باید از زبانی استفاده کنید که سریعاً به دل بنشیند. ساده ، صادق و شفاف عمل کنید.
نمونه موردی : کفشهای تامز
" شرکت تامز در سال ۲۰۰۶ توسط بلیک مایکوسی در کالیفرنیا راهاندازی شد. این شرکت که در زمینة تولید و طراحی کیف و کفش و عینک و قهوه فعالیت میکند فقط یک برند پرفروش نیست. بلکه بخشی از یک جنبش انساندوستانه است. داستان این برند از زمانی آغاز میشود که بلیک مایکوسی طی سفری به آرژانتین با کودکان فقیری آشنا شد که بدون کفش زندگی میکردند. ایدة اصلی تأسیس شرکت تامز در همانجا شکل گرفت و بلیک تصمیم گرفت شرکتی ایجاد کند که بتواند علاوه بر سودآوری و فروش به کودکان نیازمند هم کمک کند.
طرح بلیک که بعدها با شعار«one for one» معروف شد به این معنی بود که برای هر محصولی که از شرکت تامز خریداری شود، تامز به یک فرد نیازمند کمک میکند. "
زمانیکه دربارهی برندینگ موفق فکر میکنید، احتمالاً اولین چیزی که به ذهن میرسد، المانهای تصویری است. ما تا به اینجای کار دربارهی این مرحله از روند برندسازی صحبتی نکرده بودیم. در این مرحله باید خلاقانه عمل کنید.
خلق یک لوگو و شعار برای برند شرکتتان مهیجترین و شاید مهمترین بخش برندینگ است. این لوگو همه جا دیده میشود. بنابراین برایش زمان بگذارید و هزینه کنید تا بتوانید چیزی استثنایی خلق کنید.
از طراح بخواهید یک راهنمای برند یا برندبوک و پالت رنگی تهیه کند که شامل موارد زیر باشد:
- اندازه و طراحی لوگو
- پالت رنگی با کدهای مربوطه
- تایپوگرافی و فونتها
- آیکونوگرافی
- عکاسی/ سبک تصویری
- المانهای وب مینیمال
9- برندتان را در همهی جنبههای کسب وکارتان وارد و یکپارچه کنید
یک برندینگ خودساخته و موفق هرگز متوقف نمیشود. برندتان باید همیشه به چشم بیاید و هر جایی که مشتریانتان و مخاطبانتان هستند حضور داشته و آن را ببینند، بخوانند و بشنوند.
اگر یک مشتری وارد دفتر یا فروشگاهتان شود باید همان تصویری از برندتان در ذهنش به وجود بیاید که وقتی وارد سایت شما میشود. باید در محیط و عناصر و المان های گرافیک محیطیِ برند شما نمایان و یادآور باشد. هر چیز ملموسی از کارتهای ویزیت تا تبلیغات محیطی، تا بستهبندی و محصولاتتان باید با رنگ و لوگوی شما مزین و همسو باشد.
اطمینان حاصل کنید که برندتان همه جا یکشکل و هماهنگ باشد. یک راهنمای برند یا دستوالعملهای برند تهیه کنید. در این راهنما المانهای تصویری مانند رنگ، لوگو، فونت، شیوهی عکسبرداری و.. را ثبت کنید و همیشه به آن مراجعه کنید.
وبسایت شما مهمترین ابزار برای بازاریابی صحیح برندتان است. در طراحی وبسایت لحن، پیام ، هویت و شخصیت برندتان را وارد محتوایتان کنید. صفحات شبکههای اجتماعیتان باید هم به لحاظ بصری و هم به لحاظ لحن مطابق و عین برند شما باشند
10- به برندینگتان پایبند باشید
اگر زمانی خواستید برندتان را تغییر دهید یا به اصطلاح ریبرندینگ کنید ثبات و حفظ هماهنگی و یکپارچگی اهمیت بسیار خواهد داشت.
وقتی لحنتان را مشخص کردید همه جا باید از آن استفاده نمایید.
تمام گامها را مستندسازی کنید و یک کتابچهی راهنما بسازید.
اگر در برندینگ ثبات ، هماهنگی، هارمونی و یکپارچگی وجود نداشته باشد، هیچ فایدهای نخواهد داشت . بیثباتی مخاطبان را گیج خواهد کرد و برندینگ در بلندمدت صدمه خواهد دید .
مثال برندسازی: استارباکس
استارباکس یک قهوهفروشی پیشرو در جهان است و همواره خود را متعهد میداند که مردم را کنار هم جمع کند.
ماموریت استارباکس : " الهامبخشی و پرورش روح انسانی – شخص، فنجان و محله در یک زمان " .
به همین دلیل است که در هر فروشگاه وایفای رایگان، میزهای بزرگ و موسیقی آرامشبخش وجود دارد تا برقراری ارتباط و گپ وگفت میان افراد آسانتر شود.
در مسیر برندسازی باشید
برندینگ میتواند یکی از مهمترین کارهایی باشد که برای کسبوکار خود انجام دهید. یک برندینگ موفق میتواند کسب وکار شما را از یک شرکت کوچک به یک رقیب جدی برای دیگر شرکتهای شبیه شما در بازار تبدیل کند.
در این فرآیند تهیه استراتژی برند ضروری است؛ باید برای برندتان ماموریت و چشم اندازی و اهدافی متعالی تعریف کنید. ارزشهای برندتان را استخراج کنید؛ آن ها را درونی سازی کرده ، به آنها پایبند باشید.
با آغاز فرایند برندینگ ، بعد از مدت کوتاهی میزان مشتریان وفادار شما افزاش مییابند
یک برند مشهور و محبوب ارزشمندترین دارایی نامشهود یک شرکت یا کسبوکار است. بنابر تحقیق انجامشده توسط سایت نیلسون، 59 درصد از مردم ترجیح میدهند، محصولات موردنظرشان را از " برندهایی " که برایشان آشناتر است خریداری کنند. ما در دنیای برندها چشم گشوده ایم و باید بتوانیم در بازی کسب و کار مان قواعد آن را یاد بیگیریم، بکار ببنیدم و درست و حساب شده از آن استفاده کنیم .
یادتان باشد زیبایی در تفاوت است ؛ آنچه برند بر آن استوار است .
امیدوارم مطالب مورد توجه شما قرار گرفته باشد .